Kirja julkaistiin lokakuun 2010 lopussa

Kirja julkaistiin lokakuun 2010 lopussa
Toinen korjattu painos loppu!

onsdag 17 november 2010

Täsmennyksiä Eila Rautioaholta

On sanomattakin selvää, että yksityiskohtia suuresta salaisesta tarinasta on ollut vaikea tarkastaa, kun virallisia tietokirjoja ei ole ollut. Suullisesti olen saanut monta tietoa vahivestetuksi, mutta jopa kielten ero on vaikuttanut nimiin ja muistikuviin. Joten talkootöin kirjan täsmennykset ja korjaukset sujuvat parhaiten! Nyt olen saanut tärkeitä tietoja Eila Rautioaholta koskien kirjassa olevaa materiaalia:

Sivu 11.
Minun mielestäni, ja sisarenikin, kuvassa oleva mies on Arne Somersalo, jonka hyvin tunsimme, eikä Pentti Pajamaa, jonka olen tavannut Suomessa ja josta minulla on valokuva. Häntä en muista Ruotsissa nähneeni. Kotipiha oli Haminassa, Toikan talon pihalla, sen takareunassa. Sivulla 29 lukee että olisimme lähteneet Santahaminasta. Tämä on väärin, koska koti oli muutaman viikon aikana ollut Haminassa, kuten olen kirjoittanut Stella Polaris-jutussa (Jauhovakka-lehti).

Sivut 32 ja 46. Radion pianisti, eräässä kuvassa merirosvo, oli lempinimeltään Szalke, ei Szalko. Minun sukunimi on Rautioaho, ilman n-kirjainta, joka taas liittyy toiseen sukuun. Isän tehtävä oli lähettää saadut sanomat eteenpäin pääesikuntaan.

Sivu 47. Jukka oli isän nuorin veli, eli setä, ei eno.

Sivu 55. Minä en käynyt mitään koulua ennenkuin joulun alla muutettiin erään ystävällisen neidin yläkertaan Österskäriin. Tammikuussa alkoi koulu, minä toisella luokalla ja sisareni ensimmäisellä. Me emme ymmärtäneet mitään kielestä mutta pian koulunkäynti sujui.

1 kommentar:

  1. Everstiluutnantti Arne Somersalo kaatui Kiestingissä 17. elokuuta 1941.

    SvaraRadera